Veebidisaini trendid 2023. aastaks

Internet ja mobiiltelefonid pole kunagi varem olnud niivõrd globaalse levikuga. Selle tulemuseks on veebidisaini trendid, mis ei piirdu enam “siin ja praegu” mõtteviisiga, vaid mille esteetiline innovatsioon tuleneb kiirelt muutuvast, ülemaailmsest liikumisest. Trendikas graafiline ja veebidisain võib muuta sinu veebilehe globaalsel skaalal atraktiivsemaks ja ajakohasemaks.

Viimase peal veebileht on kindla peale minek, kui soovid saada oma ärile rohkem kõlapinda. Funktsionaalsed detailid aga võivad vastupidiselt klientide meelitamisele ka neid eemale peletada ning mõjuda brändi mainele negatiivselt. Selleks, et tõmmata ligi ning hoida õiget klientuuri, pead olema kursis viimaste veebidisaini trendidega.

Need digimaailma trendid on peegeldus tehnoloogilisest arengust ja selle mõjust ühiskonnale – ning viimane aasta on andnud disaineritele kuhjaga materjali, millest inspiratsiooni ammutada. Virtuaalreaalsus ja tehisintelligents on teinud suuri arenguhüppeid ning jõudnud üha enam inimeste igapäevaellu. Globaalne majanduslangus on toonud kaasa nii üleküllusest taandumise kui ka tõuke rõõmsameelsete ja eskapistlike kogemuste poole. Kasuta järgnevaid trende, et 2023. aastal konkurentide seast silma paista ja oma brändi kasvatada!

Animeeritud tooted ja ligipääsetavus

Hõljuvad animatsioonid on alati olnud kasulikud vähemärgatavate mikro-tegevuste hõlbustamiseks, hoides külastaja passiivselt kaasatuna. 2023. aastal pannakse veelgi enam rõhku hõljuvatele animatsioonidele, mis aitavad tooteid tõeliselt säravalt esile tuua. Ettevõtetel on üha keerukam oma vaatajaskonna tähelepanu köita. Üks hea meetod selleks on anda disainidele rohkem elu, kasutades liikumist ja mängulisi animatsioone.

See trend toob korraga mitmeid kasutegureid.

  • See toetab kiiret surfamist, kuna külastaja saab toodet kiirelt vaadata, lehelt lahkumata.
  • See muudab toote liikuvaks ja elavaks, toimides kui eelvaade sellest, kuidas toodet kasutada võiks.
  • See võimaldab hoida minimalistlikku üldmuljet, näidates pilte ükshaaval ning hoides lehe üleliigsetest fotodest risustamata.
  • See toob lehele uue lisadimensiooni, animeerides tootefotosid olemasoleva lehe peal lisakihina.
  • Nagu teisedki üllatuslikud elemendid, loovad hõljuvad animatsioonid avastamise tunnet. See paneb külastajat soovima lehte edasi sirvida, et leida veelgi enam tooteid.

 

Interaktiivne 3D, virtuaalne and liitreaalsus

See trend ei tähenda ainult ruumilisi pilte. Veel huvitavam on 2D ja 3D maailmade kombinatsion, mis üksteist täiendavad, pakkudes teravaid kontraste ja värskemat ilmet. Realistlikud pildid paistavad rohkem silma kui klassikaline animatsioon. Disaineritel on tähendusrikkust, tekstuuri ja energiat 3D kujunduse abil lihtsam edasi anda, kuna see on inimsilma jaoks reaalsusele sarnasem kui lamedapinnalised 2D pildid.

Kaasahaaravad lahendused on äris mitmekülgsete kasutusviisidega. Näiteks saavad ülikoolid ja kinnisvarabürood kasutada 360º virtuaaltuure oma linnakust või müüdavast kinnisvarast. AR ja VR aitavad luua sinu brändile tipptegija kuvandi, mis aitab konkurentide seast esile paista.

Liitreaalsuse ja paeluvate maailmade disainimine võib küll olla veel paljude disainerite jaoks liig, aga see on muutumas. Paar aastakümmet tagasi olid 3D disaini tööriistad vaid suurtööstuse tipptegijatele, kuid tänapäeval on need kättesaadavad kõigile. Osaliselt tänu jätkuvale huvile VR tehnoloogiate vastu, on see trend nüüd arenenud täielikuld endassehaaravate veebilehtedeni, mis toimivad veebiavarustes kui iseseisvad 3D maailmad.

Kuigi sellised veebileht-maailmad kipuvad olema rohkem stiliseeritud kui realistlikud, on see just nende peamine võluv faktor. Need lehed on kujutlusvõimest pakatavad eskapistlikud nurgakesed, millesse kasutajad tahavad end ära kaotada. Selliselt disainitud lehed loovad külastajatele visuaalsete elamuste abil püsiva mulje. Ka leebe taustamuusika on tagasi moodi tulemas, et pakkuda terviklikku filmilikku elamust. Audio kasutamisel tuleb siiski silmas pidada, et sellega on omad takistused. Enamik veebilehti küsib enne lehe laadimist luba muusika esitamiseks.

Ülestimulatsioon & erksad värvid

Järgides erksavärvilist moemaailma trendi, mida nimetati “dopamiini riietus”, võtab ka see veebidisaini trend kasutusse värvid, mis pakatavad rõõmutundest. Kuigi silmapaistvad toonid on alati hea viis saada laste tähelepanu, võib neid kasutada ka stiilsete ja julgete disainide loomisel, mis sobivad ideaalselt ka küpsema sihtgrupiga brändile.

“Vähem on rohkem” põhimõte on juba aastakümneid olnud digimaailma rusikareegel. See näeb ette, et veebilehed peaksid olema niivõrd intuitiivsed, et kasutajad ei pea sekundikski mõtlema, kus miski asub. Vahepeal tunduski, nagu võtaks iga veebileht suuna tühja ekraani poole. Uued disainitrendid muutusid üha lihtsamaks ja minimalistlikumaks. Nüüd, kui TikToki põlvkond on pead tõstmas, hakkab disain lõpuks vastupidises suunas liikuma.

Minimalismi vastu mässab digitaalne maksimalism, mille disain püüdleb täielikku ülestimulatsiooni. Kitšilik veebidisain on julge lüke, eriti digiturunduses. Samas ei tasu üllatuda, kui 2023. aastal võtavad üha enamad veebilehed omaks neoonvärve, hüpikaknaid, karmi efektiga kirjastiile ja teisi “halva maitse” tunnusjooni. See trend kuulutab valge, tühja ruumi vastu sõja, muutes praktiliselt iga elemendi lehel eriliselt kohandatuks. Ühelainsal lehel võivad olla korraga esindatud animeeritud taust, animeeritud sisu, ülesuuruses tekstid, hõljuvad efektid, vilkuvad pildid ja pilkupüüdvad värvilaigud.

Eesmärgiks on luua veebilehti, mis ei ole pelgalt mässumeelsed, aga ka väljendusrikkad, uudsed ja häbitult veidrad. See viib kaasatuse ja meelelahutuse uutesse kõrgustesse, võttes elamuse andmise prioriteediks intuitiivse navigeerimise üle. Tänu sellele julgustatakse külastajat lehel uusi nüansse avastama. Siiski tuleb arvestada, et sellel trendil on ilmselgeid juurdepääsetavuse murekohti ning mõne ettevõtte jaoks võib sellises stiilis veebileht olla ebapraktiline.

 

Scrollytelling

Mõned veebilehed kasutavad väga hästi ära üheleheküljelist veebidisaini. Samas on teisi, kes liiguvad vastassuunas, muutes vertikaalse (ja ka horisontaalse) kerimise omaette kunstivormiks. See trend kasutab animatsioone ja täisekraani vaadet selleks, et muuta kerimine kasutajale elamust pakkuvaks elemendiks.

Parallaksefekt on animatsioonitehnika, kus esiplaani elemendid liiguvad kiiremini kui tausta elemendid, luues realismi ja sügavustunde. See on olnud veebidisainis populaarne juba mõned aastad, kuid 2023. aastal võtavad veebilehed parallaks-suum stiilis kerimise tõeliselt omaks.

Selle asemel, et kerida lehel horisontaalselt või vertikaalselt, viib parallaks-suum külastaja horisondile lähemale või sellest kaugemale, luues ootamatu 3D liikumise. Suumiefektina peegeldab see hõlbustatud suumi, mida rakendused nagu TikTok sisuloojatele on pakkunud. Samuti on sel trendil selged seosed ülestimulatsiooni ja interaktiivsete maailmade trendidega: üks lihtne kerimisliigutus tekitab külastajas tunde, nagu neid viidaks lõbusõidule tundmatusse.

Selle tehnika pioneeriks oli New York Times ning seda kasutatakse siiani tihti pikemates artiklites ja uudislugudes. Nüüd kogub eriilmelise kerimise kasutus hoogu ka mujal. Igal ettevõttel on ju oma lugu rääkida. Liikumine on kõige alus ning parallaks-suum ja ootamatus suunas kerimine aitavad veebilehti ellu äratada. Mida kiiremaks muutub internet, seda dünaamilisemaks arenevad veebilehed.

Retro-veebi meeleolu 1990ndatest ja 2000ndatest

Kujutised, mis on aastaid inimestele tuttavad olnud, loovad automaatselt rahutunnet ja nostalgiat. Varasemalt võtsid veebidisainerid inspiratsiooni 1980ndatest, kuid nüüd on trendikaks saamas 1990ndad. Noorema generatsiooni jaoks võib retro stiil küll paista täiesti uuena, kuid püüab siiski pilku. Disainerid võtavad nüüd ritta, et anda nostalgiale oma isiklik loov lahendus, pannes rõhku eriti just navigeerimisele.

Lõppematu nostalgiamasin on leidnud tee ka milleniumi esimeste aastateni – ning koos sellega kiindumuse vanakooli interneti vastu. Skeuomorfism, suurte pikslitega kujundused ning isegi vilkuvad kursorid on kõik tagasi oes. Sel perioodil oli palju uusi tehnoloogilisi lahendusi ja läbimurdeid ning sellele ajastule annavad ilme neoonvärvid, CD-tekstuurid ja teised visuaalsed lisandid.

Nostalgiline navigeerimine võib end ilmutada väga äratuntavates 90ndate disainitehnikates, näiteks pikslitud töölauaikoonides või erksavärvilistes menüü värviplokkides. See võib kaasata ka ammu unustatud artefakte, et anda kasutajale sooja äratundmisrõõmu. Mõlemad stiilivõtted panustavad sensoorsele mälule, näiteks käsitsi plaatide sorteerimise tundele või tuttava, kuigi aegunud, tarkvara kasutamisele.

Isegi mälestuste puudumisel võib see trend ka nooremaid kasutajaid lummata, luues digitaalse kuvandi maailmast, mida nad ise kogeda ei saanud. Retro disain on veidi iroonilise maiguga, mis sobib ideaalselt sisuloojale, kuid võib aidata ka oma äri kasvatada, eriti, kui peamine sihtgrupp on Z-generatsioon või millenialid. Nostalgia on alati hea tööriist, andmaks publikule mõnusalt sooja äratundmistunnet, eriti, kui välismaailmas on suuremad väljakutsed. Selle stiili toomine navigeerimisse võib tähendada ka seda, et oleme õppinud ajas edasi liikudes võtma siiski appi ka minevikus toiminud lahendusi.

Lõikeraamatu esteetika & brutalism

Viimasel aastal tehti massiivseid tehnoloogilisi edasihüppeid. Koos futurismiga tuleb aga tihti ka soov liikuda tagasi “päris” maailmasse. 2023. aasta veebilehtedel tuuakse see impulss ellu lõikeraamatu ja DIY- elementide abil. See stiil hõlmab tihti kritseldusi, käsikirjalisi tekste, kleepsudest inspireeritud graafikat ning lõika-ja-kleebi stiilis kollaaže. Need käsitöö moodi elemendid toovad automatiseeritud täpsuse asemele intiimse ja ebaperfektse tunnetuse.

Veel üks sarnaselt otse-asja-juurde suhtumisega disainitrend on brutalism – liikumine, mis baseerub karmil utilitarismil. See rõhub teravatele äärtele, toormaterjalidele ja summutatud värvipalettidele. Sellele lisatakse ülisilmapaistvaid šrifte, huvitavaid pilte ja teisi friigilikke elemente, et näida värske. Brutalism on suurepärane trendikatele ettevõtetele, kuna on ühtaegu nii populaarne kui ka majanduslikult mõistlik. Lisakaunistuste vähesus tähendab seda, et veebilehed on kiiremad ja vajavad vähem haldamist, meelitades samas uusi silmapaare äriga tutvuma.

Kattuv ja eksperimentaalne tüpograafia

Veebidisain on pikalt olnud justkui kammitsetud korralikest ruumipaigutustest, kus kõik elemendid on rangelt oma õigetes kohtades. Disainerid on selle pealesurutud struktuuri vastu juba ammu hõõrdunud ning toonud ellu reegleid eiravaid tehnikaid, mis lõpuks hakkavad rohkem hoogu võtma. Näiteks on uuel aastal oodata palju tekste, mis on üksteise peal või tavatult kokku paigutatud.

Isegi peavoolu veebilehtedel on nüüd näha kattuvaid leheelemente, kus tüpograafia on piltide peale paigutatud pea loetamatul moel. Tihti on veebilehel üldiselt kenasti lihvitud esteetika, kuid näiteks ainult pealkirjade tekstid jooksevad teineteisest üle, luues veidi brutalistliku efekti. See annab trendile laiema kasutusvaldkonna: üksluisust on võimalik vürtsitada, vältides samas kogu veebilehe laskumist eksperimentaalsesse kaosesse.

Isegi, kui see trend annab natuke järele lihtsasti loetavuses, on see märk üha enam populaarseks muutuvast reeglite eiramisest. Paistab, et kõigil hakkab saama villand sarnaselt korrektselt organiseeritud kujundustest. Silmapaistvaid šrifte saab kasutada luksusliku stiili või minimalismi kuvamiseks. Ebastandardsed või tagurpidi tähed kaunistavad lehte ja teevad selle lõbusamaks. Teks saab olla osa disainist, kui paigutada see lisakihina fotode peale, kasutada unikaalseid geomeetrilisi kujundeid ja mustreid või integreerides teksti muul moel ülejäänud disainiga.

Igal veebilehel on vaja nii teksti kui pilte, seega saab seda trendi kasutada pea iga äri. Kui julgeid tekstistiile kasutatakse disainis primaarsete elementidena, köidavad need kiirelt külastaja silma ja panevad inimese lehele jääma. Sisukad sõnad ja loomingulised tekstipaigutused võivad olla sama kaasahaaravad kui tähelepanu tõmbavad visuaalid.

Uus elu 404-lehele

404 vealeht on iga veebilehe puhul kardetud sihtkoht – koht, kuhu külastaja saadetakse siis, kui ei leita lehte, mida ta tegelikult otsis. Kuigi veebidisainerid on seda lehte näinud juba pikalt võimalusena kasutada naljakat graafikat või humoorikat teksti, pööravad 2023. aasta 404-lehed fookuse veelgi enam meelelahutusele. Kaasahaaravate animatsioonide ja interaktiivsete minimängude abil julgustavad ka 404-lehed külastajaid lehel püsima.

404 vealeht ei tohiks olla järelmõte. Seda saab edukalt kasutada oma brändi iseloomu demonstreerimiseks. Peidetud trivia ja naljakad 404-lehed on üha populaarsemad. See esteetika tagab ka vähe tahetud, aga siiski vajalike, veebilehtede muutumise üha lõbusamaks. See on osa laiemast tungist luua positiivsust muidu frustreerivatesse olukordadesse. Kui igapäevaselt juhtub maailmas niivõrd palju masendavat, tahavad ka veebidisainerid omalt poolt kuidagi aidata. Lõbus 404-leht ei pruugi küll muuta maailma, aga võib siiski tuua külastaja päeva armsa, digitaalsest rõõmust pakatava hetke.

Veebidisaini tuleviku ennustused

2023. aastal on mitmeid olulisi nüansse, mis võivad graafilist ja veebidisaini mõjutada.

  • Personaliseeritud sisu
    Paljudel lehtedel on mitmeid erinevaid funktsioone, mis kasutavad ära lehekülastaja digitaalset jalajälge. Mineviku andmeid julgustatakse kasutama selleks, et meelitada ligi veel enam külastajaid tulevikus. Kasutajaandmete rakendamine personaalse kogemuse loomiseks tõstab konversiooni määra ning tõstab veebilehe (ja teised platvormid) uuele tasemele.
  • Julgete värvidega disain
    Õige värviskaala on iga disaini oluline osa. Neutraalsed toonid on tahaplaanile jäänud ning julged värvilahendused tõotavad olla veebidisaini tulevik.
  • Lehe laadimiskiirus
    Tänapäevastel veebilehtedel peab olema väga kõrge laadimiskiirus. Ettevõtted, mille lehed on kiiremad, saavad paremaid kohti otsingutulemustes ning neil on kõrgem konversioonimäär.
  • Kohanemisvõimeline veebidisain
    Üha vähem veedetakse aega lauaarvutite taga. Lehtede külastamiseks kasutatakse üha enam erinevaid nutitelefone ja tahvelarvuteid. Seega on nende seadmetega kohanduv veebidisain 2023. aastal möödapääsmatu standard.
  • Veebilehe ligipääsetavus
    Erilised lahendused võivad hõlmata näiteks häälkäsklusi, kõne äratundmist ja virtuaalreaalsuse elemente. Klassikalised meetodid annavad teed uutele ja kaasavamatele tööriistadele.

__

2023. aasta veebidisaini trendid on mitmekülgsed, peegeldades korraga paljusid üheaegseid impulsse. Parallaks-suum, ülestimuleerimine ja kaasahaaravad maailmad muudavad meie arusaama sellest, mis on tehnoloogia piirid ning mida tähendab üks veebileht. Lõikeraamatu stiil, 90ndate retro ja tüpograafilised kujundused toovad veebimaailma tagasi minevikku meenutama. Interaktiivsed 404-lehed pakuvad meelelahutust ja positiivseid üllatusmomente.

Nagu ka päris maailm, võib internet olla vahel tume ja hirmutav, kui informatsiooni moonutatakse ja tekib märgatav nördimus. Ainult disain ei saa seda muret lahendada, kuid saab pakkuda kasutajatele tööriistu, mis muudavad nende elu veidi lihtsamaks. Ülaltoodud veebidisaini trendid püüdlevad veel millegi palju enama poole, pakkudes külastajatele meeldejäävaid ja kunstilisi elamusi.

Kui soovid endale šikki veebilehte, on enda trendide algatamine sama oluline kui praeguste trendidega sammu pidamine. Inspiratsiooni oma veebilehe kujundamiseks võib saada ükskõik kust, alustades kunstiajaloost ja lõpetades TikToki videotega. Kui vajad oma unistuste veebilehe loomisel proffide abi – võta meiega julgelt ühendust !

 

 

Kasutatud allikad:
https://99designs.com/blog/trends/web-design-trends/
https://penji.co/web-design-trends-2023/
https://merehead.com/blog/graphic-web-design-trends-2023/